Prasa

Davis MV One - Magazyn Audio

Firma Davis nie należy do tej samej ligi co Cabasse, Triangle czy Focal - to znacznie mniejszy producent, co jednak pozwala mu działać w pewnej mierze swobodniej. Jego oferta nie jest krępowana jakąś wielką strategią, obliczoną na zdobycie wielkiego rynku. Konstruktorzy będący równocześnie właścicielami, mogą realizować swoje plany - nie tylko biznesowe. Małe firmy działają często mniej "profesjonalnie" w marketingu, kalkulacjach i planowaniu, ale z większą pasją, trafiając do mniejszej grupy odbiorców, znajdując odpowiednie uznanie dla swoich ambicji i możliwości.

Odsłuch

Patrzyłem na tę (prawdopodobnie) aluminiową kopułę w centrum membrany z niedowierzaniem… Gdzie się schował wysokotonowy? Zdarza się, że małe głośniki potrafi ą przetwarzać niski bas (dopóki nie chcemy zagrać głośno). Wtedy pytamy tytułem pochwały: a gdzie subwoofer? Jednak takiej hecy, aby 20-cm głośnik z ponad 2-calową cewką, bez żadnego dodatkowego ustrojstwa w środku membrany, tak sprawnie przetwarzał wysokie tony…

Podobne rezultaty słyszałem z najlepszych szerokopasmowych "16-tek", ale z "20-tek" - jeszcze nigdy. Góra pasma nie jest wyrafinowana, otwarta, ani trochę aksamitna; takiej nie ma nigdy z szerokopasmowych (już słyszę wrogi pomruk), bo gdyby taka być mogła, to układy wielodrożne dawno poszłyby w odstawkę. W głośnikach szerokopasmowych toczy się walka o to, aby wysokie tony w ogóle się pojawiły, aby sięgnęły przynajmniej 10 kHz, aby nie były poszarpane, były dostatecznie dobrze rozpraszane - poprzeczka wymagań jest zawieszona o wiele niżej, aniżeli w przypadku wyspecjalizowanych tweeterów, nawet niekonieczne tych najlepszych.

Davis MV One, a w zasadzie 20 DE 8, daje sobie radę - można go słuchać bez poważnej straty informacji wysokotonowych. Nie będzie to spektakl grany niuansami. Odczujemy przewagę "niższej góry", wnoszącej sporo metaliczności. Nie dokuczały mi jednak wyraźne szpile i wąskopasmowe podkolorowania, góra była dostatecznie uporządkowana. Jakość wysokich tonów nie jest powodem, dla którego ktokolwiek rozsądny decyduje się na wybór przetwornika szerokopasmowego.

Problem w dyskusji wynika jednak z tego, że po dokonaniu wyboru, wielu ma skłonność do udowadniania, że nie niesie on ze sobą żadnych kompromisów i wszystko jest cacy - razem i osobno. Przetworniki szerokopasmowe mają jednak podstawowe zadanie: grać całe pasmo "razem" i ewentualnie "osobno" prezentować bardzo dobrą średnicę - jeżeli środek pasma jest słaby, to cała zabawa z szerokopasmowymi nie ma sensu.

Przeczytaj pełną recenzję na stronie internetowej Magazynu Audio

Copyright © 2018 Davis Acoustics & Trimex. Wykonanie: ForWebsite.pl

Please publish modules in offcanvas position.